Niedziela, 17 grudnia 2017r. Jolanty, Łukasza, Olimpii
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Jak zaplanować jesienną dietę?

Zmiana pory roku oznacza także zmiany na naszych talerzach. Jesienią chętniej sięgamy po potrawy rozgrzewające, za to mniej jemy świeżych warzyw i owoców, których dostępność się zmniejsza. Jednak musimy pamiętać, że organizm każdego dnia potrzebuje odpowiedniej dawki pochodzących z nich witamin i składników mineralnych.
To one chronią nasze zdrowie, zarówno teraz, w okresie obniżonej odporności, jak też w dłuższej perspektywie – przed chorobami dietozależnymi. Ekspert radzi, jak dostarczyć sobie codzienną porcję pochodzących z warzyw i owoców składników odżywczych w sezonie zmniejszonej dostępności świeżych produktów.

78% badanych mam przyznaje, że zmienia menu swojej rodziny w zależności od pory roku. To zrozumiałe, ponieważ np. latem, gdy jest gorąco organizm potrzebuje więcej płynów, z kolei w okresie chłodów chcemy się rozgrzać ciepłymi daniami. Dostosowanie jadłospisu do aury za oknem to zatem dobra tendencja, pod warunkiem, że nie zapomnimy o głównych zasadach prawidłowego sposobu odżywiania. Pamiętajmy przede wszystkim, że podstawą zdrowej diety jest różnorodność. Oznacza to, że każdego dnia na naszych talerzach powinny znaleźć się różne produkty, w odpowiednich proporcjach. Najważniejszą z grup – z której absolutnie nie możemy zrezygnować – są warzywa i owoce, nie bez przyczyny będące spożywczą podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Jak podkreśla ekspert dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia: – Dieta bogata w pochodzące z warzyw i owoców witaminy oraz inne składniki odżywcze, powinna nam towarzyszyć cały rok. Zapewnienie sobie codziennego ich źródła pomoże zachować dobre samopoczucie nie tylko w jesienno-zimowym sezonie obniżonej odporności, ale też może uchronić nas, w dalszej perspektywie, przed chorobami dietozależnymi, takimi jak np. choroby układu krążenia czy cukrzyca. Dlatego właśnie specjaliści ds. żywienia zalecają jak największe spożycie różnorodnych warzyw i owoców. Minimum to 400g w 5 porcjach każdego dnia. Jedną z nich może stanowić szklanka (200 ml) soku.

Tymczasem 47% badanych matek zadeklarowało, że jedną z przyczyn zmian w codziennym menu jest kwestia dostępności warzyw i owoców. Co zatem możemy zrobić, gdy na półkach coraz mniejszy wybór świeżych produktów? Gdzie jeszcze szukać składników odżywczych z nich pochodzących?

Dlaczego warto jeść przetwory i mrożonki?
Tylko 4% z pytanych mam częściej sięga w okresie zimowym po warzywno-owocowe przetwory i mrożonki. Profesor Stoś podkreśla natomiast, że to właśnie one mogą z powodzeniem dostarczać nam zawartych w warzywach i owocach witamin oraz innych substancji odżywczych i bioaktywnych.

- Wszystkie warzywa i owoce, pod każdą postacią są wartościowe: świeże, suszone, kiszone, ale także mrożone oraz w postaci przetworów, np. w puszkach, słoikach oraz jako soki lub musy. Ważne, żeby nie miały dodatku cukru, czy zbyt dużo soli. Mrożonki to produkty naturalne i bezpieczne, w dodatku dostępne przez cały rok. Powstają z warzyw i owoców, zatem zawierają te same witaminy i substancje mineralne, w ilościach podobnych do świeżych produktów. Dlatego właśnie, jak wspomniałam, także szklanka soku może być jedną z zalecanych owocowo-warzywnych porcji. Może się zdarzyć, że pasteryzowane przetwory będą nawet bogatszym źródłem niektórych substancji odżywczych. Na przykład przetwory pomidorowe: soki czy pomidory w puszce są źródłem zawartego w pomidorach likopenu, silnego przeciwutleniacza. Co ciekawe, poddany obróbce termicznej podczas procesu pasteryzacji zwiększa swoją aktywność i staje się lepiej przyswajalny. Może być też tak, że soki świeżo wyciskane, które powstaną z owoców przechowywanych w chłodni, np. w okresie zimowym mogą mieć niższą zawartość witaminy C niż pasteryzowane soki z kartonu, które powstaną z zagęszczonego soku z owoców zebranych w szczycie sezonu, kiedy są one najbogatsze w witaminy. Dzięki temu, na przykład szklanka pasteryzowanego pomarańczowego soku zaspokaja ok. 50–60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C
– wyjaśnia prof. Katarzyna Stoś.

Pamiętajmy – 5 razy dziennie warzywa i owoce
Pamiętajmy – nasz organizm nie zapada w jesienno-zimowy sen i co dzień potrzebuje zawartych w różnych owocach i warzywach witamin i substancji odżywczych. Dlatego oprócz świeżych produktów warto też sięgać po dostępne przez cały rok przetwory w tym mrożonki, które są szybkim i prostym sposobem na to, by mu je zapewnić. Najważniejsza jest regularność codziennego spożywania tego rodzaju produktów, gdyż odgrywają one kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety niskie spożycie warzyw i owoców jest problemem globalnym. Dlatego kraje z całego świata podejmują różne działania na rzecz zwiększenia konsumpcji warzyw i owoców. Między innymi 19 września 2017 roku, podczas XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców, 21 przedstawicieli z różnych krajów, także z Polski, podpisali Deklarację, w której to zobowiązują się do wspierania oraz promowania idei spożycia warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów takich jak np. soki, czy musy bez dodatku cukru.
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 0,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Jak zaplanować jesienną dietę?
Zmiana pory roku oznacza także zmiany na naszych talerzach. Jesienią chętniej sięgamy po potrawy rozgrzewające, za to mniej jemy świeżych warzyw i owoców, których dostępność się zmniejsza. Jednak musimy pamiętać, że organizm każdego dnia potrzebuje odpowiedniej dawki pochodzących z nich witamin i składników mineralnych.
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera

 
zapisz wypisz

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2017 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe