Wtorek, 24 kwietnia 2018r. Bony, Horacji, Jerzego
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Zapach Sukcesu narzędziem perswazji

Dzisiaj zapachy stały się jawnym narzędziem marketingu sensorycznego. W dalszym ciągu wykorzystuje się zmysł powonienia do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych człowieka. Do pożądanego działania doszły jednak decyzje konsumenckie.
Okazało się, że utarte w XIX wieku formy wspierania sprzedaży wykorzystujące wzrok i słuch nie zapewniają wystarczającej przewagi sprzedawcy nad konsumentem i… nad innym sprzedawcą.

Postanowiono więc powrócić do metod sprawdzonych wieki temu, ale wspartych współczesną wiedzą na temat oddziaływania zapachu na psychikę.

To że węch jako zmysł pierwotny u większości ssaków pełni rolę nadrzędną, a w wielu przypadkach warunkuje ich przeżycie wiedzieli już starożytni. Dzisiejszy marketing zapachowy zakłada, że odpowiednio dobrany zapach jest w stanie skutecznie wpłynąć na człowieka - konsumenta. Wiemy że układ węchowy jest połączony w naszym mózgu z układem limbicznym, więc zapachy szybko zmieniają nasz stan emocjonalny. Ponadto mamy liczne bardzo silne skojarzenia zapachów z konkretnymi przeżyciami. To tak zwana autobiograficzna pamięć węchowa albo efekt Prousta. Efekt ten szeroko wykorzystuje się w aromamarketingu.

(…) Posłała po owe kruche i pulchne ciasteczka zwane magdalenkami, które wyglądają jak odlane w prążkowanej skorupie muszli. I niebawem, przytłoczony ponurym dniem i widokami smutnego jutra, machinalnie poniosłem do ust łyżeczkę herbaty, w której rozmoczyłam kawałek magdalenki. Ale w tej samej chwili, kiedy łyk pomieszany z okruchami ciasta dotknął mego podniebienia, zadrżałem, czując, że dzieje się we mnie coś niezwykłego. (…)
Marcel Proust, W poszukiwaniu straconego czasu

Co kształtuje pierwsze wrażenie klienta w sklepie? Waśnie zapach! Marketing zapachowy został więc wprzęgnięty we wspieranie sprzedaży bezpośredniej.

 


Zapach w miejscu sprzedaży


Specjaliści twierdza, że trzy czwarte decyzji zakupowych podejmujemy spontanicznie. A zapach jest przecież jednym z najmocniejszych impulsów wpływających na emocje. Nic prostszego, jak wykorzystać go w budowaniu nastroju w miejscu sprzedaży czy podczas imprez. Albo w procesie kreowania wizerunku marki. Aromat ma wpływ na decyzje zakupowe, na czas spędzony w miejscu sprzedaży i czy klient do niego wróci.

Dzisiaj firmy zajmujące się aromamarketingiem dysponują całymi bibliotekami zapachów, zawierającymi ich kilkaset. Urządzenia aromatyzujące mogą pokryć zapachem całą powierzchnię zakupową albo podzielić ją na obszary - wyspy zapachowe. Aromatyzowane przedmioty - kiedyś był to papier listowy czy rękawiczki, dzisiaj - gadżety zapachowe: zawieszki, naklejki, kalendarze, ulotki, mydełka. Opatrzone logotypem firmy grają rolę w promocji marki.

W aromatyzowanych pomieszczeniach nie pali się oczywiście kadzidła. Najnowsze urządzenia do aromatyzowania działają w oparciu zjawisko zimnej dyfuzji. Zimna dyfuzja (capilar cold diffusion) sprawia, że kompozycja zapachowa w postaci płynnej przekształca się w mikromgiełkę o wielkości cząsteczek ok. 0,2 mikrometra. Mgiełka ta łączy się z cząsteczkami powietrza i rozchodzi na duże przestrzenie sprawiając, że zapach długo utrzymuje się w powietrzu.

 


Zastosowanie zapachów według specjalistycznych firm


Świeże: hotele, sklepy odzieżowe, sklepy z pasmanterią i innymi elementami garderoby.

Spożywcze, czekolada, wanilia: restauracje, kawiarnie, cukiernie, piekarnie.

Zielone, trawy: dla potrzebujących dużej energii miejsc, np. kasyn.

Orientalne i egzotyczne: hotele, lounge bary, miejsca dla biznesu.

Cytrusowe, herbaciane: hotele, punkty obsługi klientów, placówki bankowe, kancelarie prawne i podatkowe, biura księgowe, biura podróży, salony telefonii komórkowej, placówki pocztowe, salony dostawców energii, punkty sprzedaży usług telewizyjnych.

Kwiatowe: restauracje, sushi, kasyna, siłownie i kluby fitness, gabinety medyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety kosmetyczne.

Owocowe: restauracje, biura, sale konferencyjne, kancelarie prawne i podatkowe, biura księgowe.

Ogórkowy: biura, gabinety stomatologiczne, przychodnie lub hotele.

Egzotyczne, orientalne drewno: hotele, sklepy obuwnicze, sklepy odzieżowe, salony meblowe, salony z wystrojem wnętrz.

www.aromalinea.pl

Link do filmu: https://youtu.be/JLFo3k0wYS4
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 0,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Zapach Sukcesu narzędziem perswazji
Dzisiaj zapachy stały się jawnym narzędziem marketingu sensorycznego. W dalszym ciągu wykorzystuje się zmysł powonienia do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych człowieka. Do pożądanego działania doszły jednak decyzje konsumenckie.
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera

 
zapisz wypisz

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2018 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe