Poniedziałek, 20 sierpnia 2018r. Bernarda, Sabiny, Samuela
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Czym karmić zęby, żeby były zdrowe?

Dieta wzmacniająca nasze zęby powinna zawierać odpowiednie ilości składników mineralnych, a także witamin ułatwiających ich wchłanianie. W przypadku niedoboru wzrasta ryzyko stanów zapalnych i chorób dziąseł, a nawet ubytków. Jaka dieta jest dobra dla naszych zębów, a czego należy unikać?
Najbardziej szkodliwe dla zdrowia naszych zębów są produkty zawierające sacharozę i maltozę. Owoce zawierające fruktozę również obniżają pH w jamie ustnej, ale już w znacznie mniejszym stopniu. Cukier powoduje zakwaszenie w jamie ustnej i rozwój bakterii. Szczególnie szkodliwe są takie produkty, które mają długi kontakt z jamą ustną, jak na przykład lizaki czy słodkie gumy. Najlepszym rozwiązaniem, gdy mamy ochotę na coś słodkiego, jest kawałek czekolady (najlepiej gorzkiej z 90% zawartością kakao) lub suszone owoce. Należy pamiętać, żeby po słodkim posiłku przepłukać usta wodą i, jeśli mamy możliwość, umyć zęby.

- Kolejną grupą produktów, mającą negatywny wpływ na stan zdrowia zębów są produkty wysoko przetworzone. Zawierające konserwanty, polepszacze smaku, wzmacniacze, sztuczne barwniki. Uszkadzają szkliwo i przylepiają się do zębów utrudniając naturalne obmywanie przez ślinę. Są to przede wszystkim słone przekąski, dania w proszku, gotowe sosy czy zupki chińskie. - lek. dent. Agatą Pleszyniak, ekspertem Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej borczyk.pl.

Nasza dieta powinna być bogata przede wszystkim w witaminy i minerały, takie jak:

Wapń
Za stan naszego szkliwa odpowiedzialny jest wapń, nadaje on zębom odpowiednią twardość i wytrzymałość. Jego niedobór w codziennej diecie sprzyja osłabieniu i uszkadzaniu zębów. Największą ilość wapnia zawierają mleko roślinne, a także takie produkty jak: szpinak, rośliny strączkowe, rabarbar, łosoś, sardynki, buraki, orzechy czy woda mineralna.

Fluor
Kolejnym minerałem budulcowym szkliwa i zębiny jest fluor, sojusznik wapnia w walce o mocne szkliwo. Rozpuszcza on dodatkowo kwasy powstałe po posiłkach i działa antybakteryjnie. Produkty bogate w fluor to: herbata, ryby, sól fluorowana, cielęcina, ryż, woda mineralna.

Witamina D
W naszym menu nie może zabraknąć również witaminy D. Wpływa ona na twardość zębów. Jest odpowiedzialna za przyswajanie wapnia oraz fosforu i odpowiada za mineralizację szkliwa. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, stąd dostarczają ją produkty o jego wysokiej zawartości. Najlepszym źródłem są tłuste ryby, jak np. łosoś, makrela, jajka, tłusty nabiał (masło), kukurydza oraz kakao.

Witamina C i A

Bardzo ważna w naszej diecie jest witamina C. Znana głównie ze względu na profilaktykę przeziębień. Ponieważ działa przeciwbakteryjnie i wzmacnia naczynia krwionośne zapobiega ich pękaniu i przeciwdziała krwawieniom dziąseł. Zapobiega ona również odsłanianiu się szyjek zębowych. Znajdziemy ją w warzywach (papryka czerwona, liście pietruszki, kapusta, kalarepa, kalafior, brokuły) i owocach (owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, poziomki, truskawki).

Na wzmocnienie dziąseł dobra jest także witamina A. Odpowiada za utrzymanie w dobrym stanie błony śluzowej jamy ustnej. Witamina A występuje w rybach, wątróbce, jajach, maśle, serach żółtych, marchwi, warzywach zielonych, morelach, brzoskwiniach, śliwkach, wiśniach.

- Oprócz spożywania odpowiednich produktów najważniejsze jest jednak, aby dieta była zbilansowana. Należy pamiętać o odpowiednich proporcjach. Zaleca się w największej ilości spożywanie owoców i warzyw, które powinny stanowić połowę naszego posiłku. Kolejne 25% naszej diety to nabiał i tłuszcze nienasycone zawarte w rybach i białym mięsie. Pozostałą część powinny stanowić produkty pełnoziarniste takie jak kasze, makarony i ciemne pieczywo. - lek. dent. Agatą Pleszyniak, ekspertem Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej borczyk.pl.

Nie bez znaczenia dla naszych zębów jest również kolejność spożywanych produktów. Ponieważ niektóre produkty przyśpieszają rozwój próchnicy, a inne wręcz chronią przed jej powstawaniem. Warto rozpocząć spożywanie pokarmów od tych niekorzystnych dla uzębienia, a następnie tych lepiej przyswajalnych. Warto również pamiętać, że po spożyciu produktu o dużej kwasowości musimy wstrzymać się godzinę z umyciem zębów, aby chronić je przed mechanicznymi uszkodzeniami.
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 5,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Czym karmić zęby, żeby były zdrowe?
Dieta wzmacniająca nasze zęby powinna zawierać odpowiednie ilości składników mineralnych, a także witamin ułatwiających ich wchłanianie. W przypadku niedoboru wzrasta ryzyko stanów zapalnych i chorób dziąseł, a nawet ubytków. Jaka dieta jest dobra dla naszych zębów, a czego należy unikać?
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

fajny artykul, ne wiedzialam ze az tak jedzenie wplywa na stan zebow
Kaszka 2018-06-05 16:20:45


Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2018 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe