Środa, 23 kwietnia 2025r. Ilony, Jerzego, Wojciecha
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Hejt w biznesie 2025. Premiera badań

27 marca w Arche Hotel Krakowska odbyła się premiera najnowszych badań dotyczących hejtu w biznesie. Wydarzenie zorganizowano w ramach konferencji magazynu LAW BUSINESS QUALITY „Nowoczesny biznes. Wartości. Wizja. Rozwój”. Badania zostały przeprowadzone przez zespół prof. Dominiki Maison i powstały w ramach kampanii NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ.
Hejt w biznesie: skala zjawiska

Wyniki badań ujawniają niepokojące tendencje w obszarze hejtu wymierzonego w przedsiębiorców, firmy oraz ich pracowników:
 
  • 34% dorosłych Polaków zetknęło się z hejtem w biznesie.
  • 45% respondentów widziało obraźliwe treści dotyczące jakiejś firmy.
  • 25% osób doświadczyło hejtu skierowanego bezpośrednio w ich miejsce pracy.
  • 10% Polaków przyznaje się do hejtowania firm, w których pracują lub innych firm.

Najczęstszym obiektem hejtu są oferta firmy (produkty/usługi, jakość obsługi klienta) oraz polityka firmy, zwłaszcza jej wpływ na pracowników i lokalne społeczności.

Kto stoi za hejtem w biznesie?

Badania pokazują, że Polacy dostrzegają różne źródła hejtu w biznesie:
  •  
  • 54% uważa, że hejt wynika głównie z niezadowolenia pracowników.
  • 48% twierdzi, że jest to działanie konkurencji.
  • 37% przypisuje hejt niezadowolonym konsumentom.

Przyczyny hejtu w biznesie

Analiza badań wskazuje kilka kluczowych powodów, dla których ludzie angażuja się w hejt wobec firm:
 
  • 30% – poczucie anonimowości i bezkarności w sieci.
  • 29% – negatywne doświadczenia z firmą.
  • 25% – zazdrość.
  • 18% – odreagowanie własnych niepowodzeń, nieuczciwa konkurencja.
  • 17% – niezadowolenie z własnej pozycji w firmie i chęć nagłośnienia problemów wewnętrznych.

Jak Polacy reagują na hejt w biznesie?

Wyniki pokazują, że dla wielu osób hejt w biznesie nie stanowi istotnego problemu:
 
  • 10% reaguje rozbawieniem lub uważa, że firmie „się należało”.
  • 44% pozostaje obojętna wobec hejtu.

Hejt a równość płci w miejscu pracy

Interesującym aspektem badań jest różnica w postrzeganiu i doświadczeniu hejtu przez kobiety i mężczyzn w miejscu pracy: Kobiety rzadziej niż mężczyźni otrzymują pozytywne komentarze dotyczące kompetencji zawodowych. Kobiety częściej są chwalone za wygląd lub życie prywatne, niż za umiejętności zawodowe. Jednocześnie aż 79% pracujących Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich kompetencji od współpracowników lub przełożonych.

Jak mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni raportu „Hejt w biznesie 2025”: - Dane z badań pokazują niepokojący trend związany z oceną kompetencji zawodowych kobiet w środowisku pracy. Choć 79% Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich umiejętności, to w przypadku kobiet częściej są to uwagi dotyczące wyglądu lub życia prywatnego, a rzadziej realnych kompetencji. Może to świadczyć o utrwalonych stereotypach, które wciąż funkcjonują w biznesie i mogą wpływać na rozwój zawodowy kobiet. Takie nierówności mogą prowadzić do zaniżonej samooceny, ograniczonej motywacji oraz mniejszych szans na awans. Warto, by pracodawcy oraz współpracownicy byli bardziej świadomi tego zjawiska i zwracali uwagę na to, jakie komunikaty przekazują w miejscu pracy.

Konsekwencje hejtu w biznesie


Skutki hejtu w biznesie mogą być poważne, zarówno dla firm, jak i ich pracowników:
 
  • 46% – przejściowe pogorszenie reputacji marki.
  • 44% – straty finansowe.
  • 38% – długotrwały uszczerbek na wizerunku.
  • 30% – negatywny wpływ na morale pracowników.

Nowa inicjatywa: warsztaty przeciwdziałania hejtowi


Wyniki badań stały się punktem wyjścia do zainicjowanych w marcu 2025 roku warsztatów profilaktycznych, skierowanych do pracowników instytucji państwowych, urzędów, firm prywatnych oraz korporacji. Jak podkreśla Ilona Adamska, filozof, etyk i edukatorka:

- Celem tych spotkań jest podnoszenie świadomości na temat skutków mowy nienawiści, rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji opartej na szacunku oraz budowanie zdrowego środowiska pracy wolnego od przemocy słownej. Poprzez edukację i otwarty dialog chcemy wspierać organizacje w tworzeniu bezpiecznej i empatycznej przestrzeni dla wszystkich pracowników.

Pełny raport można pobrać na stronie Fundacji: www.fundacjawzgodziezesoba.pl/raporty.

Badania zostały zrealizowane dzięki wsparciu sponsorów: 2N-Everpol Sp. z o.o., ZnanyLekarz, Higiena Serwis, BeautyEko Monika Blezień-Ruszaj, Angel Poland Group, Arche Hotel Krakowska.

*** Patronat Honorowy nad konferencją i premierą badań objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 5,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Hejt w biznesie 2025. Premiera badań
27 marca w Arche Hotel Krakowska odbyła się premiera najnowszych badań dotyczących hejtu w biznesie. Wydarzenie zorganizowano w ramach konferencji magazynu LAW BUSINESS QUALITY „Nowoczesny biznes. Wartości. Wizja. Rozwój”. Badania zostały przeprowadzone przez zespół prof. Dominiki Maison i powstały w ramach kampanii NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ.
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2025 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe