Sobota, 8 listopada 2025r. KLAUDII, SEWERYNA
 Szukaj
FACEBOOK RSS EMAIL Strona główna
Planeta Kobiet

Boom na polskim rynku second-hand

Zakupy w secondhandach przestały być koniecznością, a stały się świadomym wyborem coraz większej grupy konsumentów. 60 proc. Polaków regularnie kupuje ubrania z drugiej ręki, a sprzedaż online w tym segmencie rośnie siedem razy szybciej niż tradycyjny retail. Kluczowym czynnikiem rozwoju rynku staje się zaufanie oraz potwierdzona autentyczność produktów.
Co ciekawe, secondhandy przestają być dziś wyłącznie miejscem przypadkowej mieszanki marek i stylów ogólne – coraz częściej specjalizują się w określonych kategoriach, takich jak moda premium, outdoor czy dzieci, a nawet więcej. Trend obejmuje już nie tylko ubrania: IKEA uruchamia w Polsce platformę second-hand, wspierając gospodarkę obiegu zamkniętego i przedłużanie życia mebli. Czy to nowy kierunek rozwoju rynku, który zmieni sposób, w jaki kupujemy ubrania z drugiej ręki?

Od tabu do trendu

Przez lata second-hand był dla wielu tematem tabu — kojarzył się z koniecznością, a nie wyborem. To młode pokolenie zaczęło ten schemat odwracać. Dla osób w wieku 18–28 lat ubrania z drugiej ręki stały się elementem stylu życia, manifestem autentyczności i troski o środowisko. Według raportu „Thrift Industry” ponad 40 proc. konsumentów z pokolenia Z deklaruje, że regularnie kupuje produkty z drugiej ręki, a 60 proc. z nich robi to przynajmniej raz w miesiącu. Co ważne, ich entuzjazm nie jest ślepy: oczekują transparentnych opisów, dowodów autentyczności i weryfikacji produktów.

Nikogo jednak nie powinno to dziwić. Tym bardziej, że branża odzieżowa należy do najbardziej obciążających środowisko gałęzi przemysłu. Jak wynika z danych Biura Analiz Parlamentu Europejskiego, odpowiada ona za aż 10% światowej emisji gazów cieplarnianych – więcej niż wszystkie międzynarodowe loty i żegluga morska łącznie. ​​

– Obserwujemy wyraźną zmianę w podejściu do mody. Do secondhandów trafiają dziś nie tylko osoby szukające okazji cenowych, ale również konsumenci o wysokich dochodach, którzy kupują z przekonania, a nie z konieczności. Szukają produktów unikalnych, chcą ograniczać wpływ na środowisko i mieć pewność co do autentyczności swoich zakupów. To już nie nisza – to nowy, świadomy styl konsumpcji –
mówi Katarzyna Lamik, współzałożycielka paterns.

Weryfikacja produktów i transparentność

Wraz z rosnącą popularnością zakupów z drugiej ręki zwiększa się ​​potrzeba potwierdzenia pochodzenia produktów. Według raportu „SecondHand. Konsumpcja dóbr z drugiej ręki w Polsce” 60 proc. kupujących wskazuje brak gwarancji autentyczności jako główną barierę w zakupach. W odpowiedzi na te oczekiwania pojawiają się inicjatywy, które stawiają na transparentność i kontrolę jakości. ​​Takie rozwiązania w zakresie weryfikacji autentyczności wprowadziła już popularna platforma ubrań używanych.

– Coraz wyraźniej widać też potrzebę powstawania wyspecjalizowanych second-handów – miejsc skupionych wokół określonych kategorii produktów i wspólnych wartości. Konsumenci chcą kupować odpowiedzialnie, ale też mieć pewność, że trafiają w przestrzeń dopasowaną do ich stylu życia i potrzeb. Do tego trendu dołącza także branża wyposażenia wnętrz. IKEA wprowadza w Polsce nową platformę marketplace – Second-hand, stworzoną z myślą o sprzedaży i kupnie używanych produktów szwedzkiej marki.


Jednym z takich miejsc jest Merino Freaks – platforma second-hand stworzona przez paterns, skupiona wyłącznie na odzieży z wełny, w zwłaszcza tej z wełny merino. Pomysł zrodził się z potrzeby stworzenia bezpiecznej przestrzeni dla miłośników ubrań naturalnych, którzy szukają jakości, trwałości i pewności co do składu materiału. Każda oferta wymaga dołączenia zdjęcia metki ze składem, co eliminuje syntetyki i zapewnia przejrzystość.

– W centrum idei Merino Freaks leży gospodarka cyrkularna i odpowiedzialne korzystanie z zasobów. Chcemy, aby ubrania z wełny krążyły dalej, bo wełna zachowuje swoje właściwości — oddychalność, termoregulację i naturalną odporność na zapachy — przez wiele cykli użytkowania. Dlatego stawiamy na transparentność: każda oferta wymaga zdjęcia metki z potwierdzeniem składu, a ogłoszenia przechodzą weryfikację pod kątem autentyczności –
mówi Katarzyna Lamik, współzałożycielka paterns.

Circular fashion – globalny trend z realnym wpływem na rynek

Zmiany zachodzące na polskim rynku wpisują się w globalną transformację branży modowej w kierunku gospodarki cyrkularnej. Według danych Ellen MacArthur Foundation sektor circular fashion może osiągnąć wartość 700 mld dolarów do 2030 roku, obejmując nawet 23 proc. globalnego rynku mody. Z kolei raport Boston Consulting Group i Vestiaire Collective wskazuje, że globalny rynek odsprzedaży mody i dóbr luksusowych może osiągnąć wartość 360 mld dolarów do końca dekady (z obecnych 210–220 mld USD), przy średnim rocznym tempie wzrostu ok. 10 proc.

Dynamiczny rozwój tego segmentu stanowi rosnące wyzwanie dla marek sprzedających odzież pierwszego obiegu, które coraz częściej muszą dostosowywać swoje modele biznesowe do zmieniających się oczekiwań konsumentów i trendów zrównoważonej mody. Coraz większe znaczenie zyskują takie rozwiązania, jak platformy odsprzedaży, programy odkupu i gospodarka obiegu zamkniętego.

Wraz z dojrzewaniem rynku second-hand rosną oczekiwania konsumentów. Transparentność i weryfikacja produktów stają się standardem, a segment ten przestaje być alternatywą — coraz wyraźniej tworzy równoległy filar rynku modowego. Coraz więcej marek uwzględnia w swoich strategiach elementy gospodarki obiegu zamkniętego, kładąc nacisk na jakość, trwałość i ponowne wykorzystanie ubrań.
Oceń ten artykuł:  1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt    Aktualna ocena: 0,00
 
Wyślij e-mail rekomendujący ten artykuł
E-mail adresata
 
 
Boom na polskim rynku second-hand
Zakupy w secondhandach przestały być koniecznością, a stały się świadomym wyborem coraz większej grupy konsumentów. 60 proc. Polaków regularnie kupuje ubrania z drugiej ręki, a sprzedaż online w tym segmencie rośnie siedem razy szybciej niż tradycyjny retail. Kluczowym czynnikiem rozwoju rynku staje się zaufanie oraz potwierdzona autentyczność produktów.
Czytaj cały artykuł

 
Twoje Imię i Nazwisko
 
Twój E-mail
 
 
Dodaj swój komentarz do artykułu.
 
Komentarz
Autor
 

Wasze Komentarze

Jeszcze nie skomentowano powyższego artykułu.

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, planetakobiet.com.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.

Konkursy

Wywiady z gwiazdami

Nasza Ankieta

Najprzystojnieszy polski aktor to?

zagłosuj
Moda   Trendy   Projektanci   Modna w ciąży   Ciekawostki   Porady stylisty   Zdrowie i Uroda   Zdrowie   Uroda   Make-up   Rozmaitości   Kącik kulinarny   Z życia wzięte   Wielki świat   Motoryzacja   Nasze dzieci   Porady   Nasz ślub   Kultura   Muzyka   Kino   Teatr   Książka   Sztuka   Konkursy   Konkurs SMS-owy   Konkurs książkowy   Konkurs muzyczny   Wywiady z gwiazdami   Kominek    
Copyright © 2025 Planeta Kobiet. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie L77 - Strony internetowe Strony internetowe